Videnskaben bag kreatin, og hvorfor det kan hjælpe dig

april 23, 2020 Slået fra Af Anne

Kreatin er efterhånden blevet et yderst populært præstationsfremmende kosttilskud, man kan drage nytte af, såfremt man ønsker forbedret ydeevne, når det gælder anaerobiske øvelser, herunder styrkeløft og sprint. En af grundene til at kreatin har opnået sin popularitet, er særligt på grund af, hvor let og simpelt det egentlig er, samt hvordan det fungerer. 

Hvad er kreatin egentlig?

Kreatin er blot et molekyle, der i forvejen produceres i vores kroppe efter, at vi har indtaget aminosyrer. Disse aminosyrer kommer fra den kost, vi spiser, hvoraf eksempelvis kød, linser og andre proteinrige fødevarer indeholder aminosyrer, som vores krop så nedbryder. I proteinets nedbrydningsproces, så er det her, hvor at vores lever og nyrer producerer kreatinet. Kreatinet opbevarer et molekyle, der er rig på energi, nemlig fosfat kreatin, som altså doneres til energiproduktionen, hvor ADP omdannes til ATP. 

Denne proces er særlig relevant, når mennesker udsættes for situationer, der kræver en ekseptionel mængde energi, heraf enten fysisk eller psykisk krævende situationer. Kreatinet har flere fordele, hvoraf den primære årsag til at man benytter kosttilskudet altså er de forbedringer, man ser inden for styrketræning. Dertil er kreatin blevet testet igennem af flere medicinske laboratorier, hvoraf at kreatin er et af de mest sikre kosttilskud, man kan benytte sig af i forbindelse med fysisk aktivitet. 

Selvom, at størstedelen af den forskning, der er blevet foretaget inden for kreatin, har haft sit fokus på kreatinets indflydelse på fysiske præstationer, så er man også begyndt at undersøge midlets virkning inden for kognitive situationer. Man har observeret, at testpersonerne også oplevede mindre mental træthed, hvor at kreatin muligvis har en positiv effekt hos individer, der lider af søvnløshed og traumatiske hjerneskader. Det påstås herved, at kreatin kan forbedre vores hukommelse, men der skal mere forskning til for, at der endeligt kan konkluderes på dette. 

Er kreatin sikkert at tage?

Grundet den heftige mængde forskning i kreatin, så er kreatin helt generelt anset for at være sikkert at indtage. På grund af diverse politiske kampagner mod præstationsfremmende tilskud, så har adskillige produkter, der hjælper vores fysiske præstationer, modtaget et dårligt ry. Dog er kreatin et af de mest hyppigt brugte produkter, og man kan derfor være aldeles rolig ved tanken om at indtage produktet. 

Er du derfor på udkig efter at benytte dig af kreatin i din træning eller hverdag, så findes der flere forskellige forhandlere, omend kreatinen hos Only-Approved.dk er en af mine mest anbefalet. Her kan du få kreatin, både kreatin piller, men også i pulverform til en god pris.