Sådan skal du spise når du har forhøjet LDL-kolesterol

Sådan skal du spise når du har forhøjet LDL-kolesterol

marts 18, 2020 Slået fra Af Anne

Hvis du er hjertesyg med forhøjet kolesteroltal, så bør du ændre dine madvaner. Derfor får du her fire gode råd til, hvordan du kan gode det.

Det første er, at du bør skifte fedtet fra dyr ud med fedt fra planter. Udover fedtet fra planteriget så hører fisken også med under de mange sunde fedtstoffer. Helt konkret kan du gøre det, at du bytter stege-margarinen ud med olie, at du skifter smørret på bordet ud med mayonnaise, remoulade eller humus og i stedet for at sætte småkager på bordet, når du skal hygge dig, så bytter du dem ud med nødder, mandler og oliven.

Mere fisk

Det næste råd er, at du skal spise mere fisk. Du skal have 360 gram fisk om ugen. Det fisken vil gøre, er at tage pladsen fra nogle af de mere usunde fedtstoffer. For at spise mere fisk er det vigtigt, at du får fisken i øjenhøjde. Det betyder, at når du åbner dit køleskab, bør der stå noget sild, røget makrel, røget laks eller andet. Samtidig med det er det også vigtigt, at du får stillet tun, makrel og torskerogn frem i de køkkenskabe, som du oftest kigger i.

Frugt, grønt og fuldkorn

Råd nummer tre er at spise mere frugt og grønt. Du skal have 600 gram frugt og grønt om dagen. Det mål kan du bedst opnå, hvis du bruger hele dagen. Det vil sige, at du kan starte allerede om morgenen ved at komme noget frugt i din havregryn, en salat med til din frokost og et fad med frugt og grønt til din aftensmad. Her er det også vigtigt, at du bruger mellemmåltiderne og fx har nogle grøntsags snacks stående indenfor en armslængde, der hvor du sidder og arbejder.

Det fjerde råd er at vælge fuldkorn. Du skal have 75 gram fuldkorn om dagen. En god idé er at vælge brød med fuldkornslogoet på. Du skal have udskiftet dit hvide brød, dine hvide ris og den hvide pasta med fuldkornsvarianter, hvis du har forhøjet kolesterol.

For højt kolesterol vil forbedres med en sundere kost. Lær mere om forhøjet kolesterol hos Umahro.